måndag 7 september 2015

Mönster Hjärtevantar

Jag är då himla glad över att jag har er läsare som påminner mig om olika saker jag har virkat, men som jag själv nu har glömt bort. En av dem var Hjärtevantarna jag gjorde förra året till förmån för Hjärt och lungfonden och Kvinnohjärtat som jag donerade 50 kr / sålda vantar.

Och nu är det faktiskt dax igen och börja tänka på årets vantar, så det blir att lägga till dem på " att göra listan" som börjar bli lite lång . 

Här kommer mönstret på Hjärtevantarna 




Här kommer en himla enkel beskrivning av mina virkade vantar, de är virkade på frihand så jag improviserar och hittar på allt eftersom 

Vantarna är virkade med M&K Magnum Color och med virknål 5
Hjärtat är virkat med Tilda garnet och virknål 3

  1. Lade upp 25 lm och slut till en ring med en sm.
  2. Virka nu med fm runt runt ca 15 cm
  3. Virka nu 7 lm och hoppar över 7 fm och går ner och fortsätter med fm runt vanten igen. Detta blir då öppningen för tummen. Virka nu runt, runt igen och virka då över lm maskorna med en fm i varje m. 
  4. Fortsätt nu med att virka runt, runt till vanten räcker upp till lillfinger nageln, Här börjar man med att avmaska 1 fm i var sida av vanten, varje varv.
  5. När du nu har avmaskat tills du kommer upp till toppen av fingrarna, så för att få en fin runt kant så drar jag garnet genom varje maska i zickzack med nål och drar ihop hela vanten och fäster tråden på baksidan. 
  6. Tummen : virka upp runt tummen med 7 fm på varje sida = 14 fm. Virka nu runt,runt till du kommer till tumnageln. Nu börjar jag att maska av 2 fm/varm x 2ggr = 4 fm, när du virkat så tummen inte syns så gör du på samma sätt som tidigare att du drar garnet zickzack och drar ihop och fäster garnet på insidan av vanten.


Mönstret på hjärtat hittar ni Här
Och så gick det åt ca 50 cm spets att sy runt handleden, och gärna med samma färg som på hjärtat så det piffar upp det lite. 

Bara att sätta i gång med nästa vante, men tänk på att göra den spegelvänd så du inte kommer med 2 vänstervantar :) 



Hoppas ni har blivit inspirerade
Och att ni fortsätter att läsa min blogg


Camilla



3 kommentarer:

  1. Hej! Vad är det för stickfasthet på garnet du använt? Tänkte virka mig ett par, tror du det går att använda Freja? Med vänlig hälsning Susann

    SvaraRadera
  2. Jättefina vantar och stort tack för mönstret, men vad menar du med "Tummen: virka upp runt tummen med 7 fm på varje sida = 17 fm". Det är inte så att du menar 14 fm...?!?
    Mvh Agneta

    SvaraRadera
  3. Hej vilket garn och storlek på nål?

    SvaraRadera

Tack för att du kikade in och gav en liten hälsning.
Lämna gärna din bloggadress så kan jag hälsa på dig också